29 maj 2013

Internetfrälst

För bara fem år sedan var internethandeln i Kina så pass obetydlig att ingen ägnade den någon större uppmärksamhet. Den ekonomiska tillväxten blommade för fullt redan då men dess effekt blev minst sagt avmattad på e-handeln.
 
Det blev andra tider. Förstås. En av de bästa sakerna med Kina är, enligt mig, landets förbluffande förändringstakt och anpassningsförmåga i kombination med sin långa historia och sina välbevarade traditioner. Om framtida historiker ska enas om vad som utgör en av det tidiga 2000-talets revolutioner i Kina så skulle jag gissa på att det sannerligen bör bli den kinesiska internethandelns utveckling. För att minska den dramatiska tonen något kan man förstås erinra sig om att Kina ju har världens största befolkning. Å andra sidan är inte den logiken fullt tillämpad i verkligheten - internethandeln i Indien är exempelvis långt ifrån världens näst största.
 
Enligt en undersökning företagen av PwC internetshoppar 58% av internethandlande kineserna minst en gång i veckan. Detta att jämföra med amerikanska e-konsumenter, där motsvarande siffra ligger på 42%. Kineserna visar dessutom en betydligt högre, nästan fördubblad benägenhet än världssnittet att använda sig av smartphones och surfplattor. USA är dock fortfarande rankad etta när det gäller världens största e-marknad, troligtvis vad gäller omsättning, men Kina ligger nu och flåsar den amerikanska e-handeln i nacken.
 
För den som också gillar snabba fakta som jag, så visar följande siffror från en McKinsey-rapport hur e-marknaden i Kina såg ut 2012:
 
  • 130 miljoner abonnemang i landet
  • Årets omsättning för e-handeln blev totalt 190 miljarder dollar
  • Hört talas om Singles' Day någon gång? En relativt ny högtid i Kina som införts som en "motvikt" till Alla Hjärtans Dag. Singles' Day infaller den 11 november (ett medvetet val där siffrorna 11-11 förstås står för just singelstatusen). Presentutbyten  vänner emellan på Singles' Day gör att internetförsäljningen på denna dag är den allra högsta på året. År 2012 uppgick omsättningen på Singles' Day till 4 miljarder dollar.
  • En genomsnittlig årlig tillväxt på 120% sedan 2003

Nu kommer det ske något alldeles nytt också på rättssidan. Kinas första e-handelslag håller nämligen på att tas fram och befinner sig i inledningsfasen. Syftet med lagen är att närmare reglera den kinesiska e-marknaden som under en kort period vuxit till världens näst största. Konkurrensen på den kinesiska e-marknaden har blivit knivskarp och är extremt tuff då alla aktörer vill få sin beskurna andel av vinsterna. För att komma tillrätta med vanliga problem som otillbörliga metoder begagnade av många aktörer för att köra över sina konkurrenter, skatteplaneringar, immaterialrättsliga intrång men också för att förstärka konsumentskyddet, stiftas därför denna lag som tydligen kommer att täcka varierande rättsområden som blir relevanta vid frågor inom just e-handelsområdet. Vissa begrepp kommer att omdefinieras och förtydligas där till exempel inte bara fysiska varor kommer att falla under lagens tillämpning utan även onlinetjänster och dylikt. Förra året upprättades även en femårsplan i Kina för just utvecklingen av landets e-handel där man täcker in alla möjliga delar av vad som kan främja e-handelns marknadsvillkor, företagsklimatet, högteknologin med mera.  Ett slags utkast till lagen offentliggjordes i fjol där allmänheten fick möjlighet att uttala sig om innehållet och komma med synpunkter. Nu har alltså själva lagstiftningsprocessen formellt inletts där även privata storaktörer på e-marknaden i Kina kommer att medverka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar