23 maj 2013

Mergers, del I

För några veckor sedan skrev jag om den ökade betydelsen av Kinas konkurrensrättsliga lagstiftning (fokus på anti-monopoly vid M&A) och hur den nu genomgår en progressiv utveckling (läs inlägget här). Utvecklingen ska förhoppningsvis göra lagarna mer fulländade, särskilt då M&A-transaktioner som berör kinesiska intressen blir allt större och fler.

När Coca-Cola Corp. för ett antal år sedan planerade ett uppköp av en stor juicetillverkare i Kina fick man ett blankt nej från landets myndighet som prövar konkurrensrättsliga ärenden. Det är ytterst sällsynt att den kinesiska myndigheten fattar rena avslagsbeslut utan det som är betydligt mer vanligt är att myndigheten villkorar ett godkännande av uppköpet genom att förplikta det förvärvande bolaget till att vidta olika åtgärder inom givna tidsramar. I sig är detta förstås inget nytt, samma förfarande sker hos såväl andra rättsordningar såsom EU där Europeiska Kommissionen har det övergripande ansvaret för konkurrensrätten. Däremot är villkorens innehåll och karaktär mindre bekanta för västerländska jurister. Beroende på om det förvärvande och det förvärvade bolaget befinner sig i samma distributionsled är man i västerländska rättsordningar van vid att myndigheterna gör sin bedömning utifrån dessa omständigheter. Olika bedömningar görs beroende om det handlar om vertikala eller horisontella uppköp. I Kina tenderar myndigheten att bry sig mindre om att upprätthålla den distinktionen vilket gör att många bedömare ser det som en något oproportionerligt stor inblandning från myndighetens sida. Processen är dessutom mycket långutdragen - en process (som i sin tur är indelad i olika faser) för godkännande av även mindre uppköp kan oftast ta minst ett halvår. Omständigheter som skapar viss frustration hos många utländska bolag, inte minst för att ändrade valutakurser kan ge stora förändringar i dem belopp som investeras, och ger även mindre trevliga déjà vu-upplevelser eftersom att mycket kan behöva göras om. 

Går du i tankar om att göra ett uppköp? Då blir ditt bolag föremål för den kinesiska myndighetens uppmärksamhet så fort ett uppställt kriterium är uppfyllt. Du blir särskilt intressant om din verksamhet och dina produkter bedöms ligga i Kinas intresse. Det handlar om rent numeriska kriterier, som utgör rätt låga tröskelvärden, som tar sikte på den totala omsättningen efter uppköpet. Att kriterierna är rent numeriska är för att det egentligen inte spelar någon roll hur pass anknuten verksamheten är till Kina i övrigt utan så länge ett av bolagen har gjort affärer i Kina så tillämpas kriterierna.

Men man ska inte glömma att Kinas konkurrensrättsliga lagstiftning är så pass ung att den inte ens hunnit nå behörig ålder för att börja grundskolan i Sverige. Som tidigare juriststudent så lärde jag mig för första gången vad en "merger" eller en "acquisition" egentligen är för något. Och från den tiden, fram till min examen i våras har numera omkring nittio procent av alla anmälda M&A-transaktioner hos den kinesiska myndigheten multinationella företag involverade enligt amerikanska U.S Trade Representative. Kina har redan hunnit bli en het marknad för M&A-deal och landet trappar upp farten till det ständiga förbättringsarbetet på området. I april har två uppmärksammade uppköp, båda med stora aktörer involverade, fått sina respektive godkännanden av den kinesiska myndigheten. En av dessa var ett av världens största företag som säljer råvaror som sojabönor och vete. Det företaget, vars säte ligger i Japan, tog över ett amerikanskt bolag inom odlingsbranschen. Uppköpet tog nästan ett år för den kinesiska myndigheten att granska och man villkorade till sist sitt godkännande med att bolagens respektive verksamheter skulle hållas isär när det gäller export och försäljning av råvaror till Kina. Beslutet syftar förstås till att skydda dem inhemska företagen inom samma handelsbransch. Tyvärr hann inte bolagen ifråga få sitt fall prövat enligt dem i vart fall potentiellt blivande gällande regler som kanske blir verklighet till årets slut. Jag pratar om ett rykande färskt utkast (tänk ett slags lagförslag som utfärdats för att bli föremål för allmänhetens granskning och opinion) som tagits fram av den ansvariga myndigheten för att förbättra lagen och underlätta för M&A-aktörer framöver. Nästa inlägg, del två, kommer att handla mer om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar