16 maj 2013

Buzzing with activity

Jag älskar Shanghai. En metropol som jag halvt poetiskt brukar beskriva som staden där engångsföreteelser inte finns därför att man aldrig kan få nog. Peking i all ära och jag har visserligen mina rötter där men som jag säkert upprepat vid alldeles för många tillfällen, så är det alltid roligare i Shanghai. Och återigen ja, jag tycker fortfarande så trots alla ställda frågor som envist handlar om stadens luftsmog.
 
I samma stad händer det nu spännande saker. I början av året minns en del av er kanske att Peking meddelade om avsikten att skapa en enorm frihandelszon i Shanghai. Det finns ju redan så kallade "bonded zones" i staden som den nya zonen ska integrera för en rejält utökad areal. Enligt vissa medier är den nya frihandelszonen den första i Kinas fastland även om jag själv blir lite förvirrad av uppgiften (för visst ska det finnas fler i städer som Tianjin, Qingdao, Ningbo och en befintlig i Shanghai?). Nu i veckan har detta projekt, som utgör en del av en tioårig plan, godkänts där det officiella godkännandet av statsrådet dock kommer att dröja några veckor ytterligare. Projektet, som beräknas ta tre år, sätts igång som tidigast under senare halvan av året där ytterligare expansion kan komma att godkännas till 2017. "Kul-faktorn" höjs ytterligare då ett Disneyland , och även ett tax free-centrum, ska stå klara och ingå i zonen till 2015. Syftet är att ytterligare främja handel, shipping samt såväl inhemsk konsumtion som export till utlandet. I den fria handelszonen kommer ett system som förenklar för den som bedriver näringsverksamhet att tillämpas. Detta gör sig gällande bland annat avseende skattelättnader (ingen intäktsskatt för exportföretag under en viss tidsfrist exempelvis), finansiella stöd såsom fördelaktiga regler för leasing, åtgärder för att befria bankkonton från de kinesiska myndigheternas översyn och regleringar samt en underlättnad av kravet på att enbart handla med den kinesiska valutan. Andra fördelar är sänkta transaktionskostnader, undantag från olika regler avseende import och export (till exempel så är vissa exportvaror befriade från VAT, det vill säga moms) samt ökad effektivitet.
 
 
Minns jag rätt så knäppte jag den här bilden när jag befann mig i Shanghai sommaren 2011. Av alla tjugo bilder som togs var den här i särklass den minst suddiga. Det är svårt att få till en bra bild när trängseln på plattan var värre och svettigare än den man har upplevt på festival. Snart kommer stadens berömda skyline att ändra sitt utseende lite när världens näst högsta byggnad färdigställs. Bilden visar utsikten från Puxi över Pudong, där den nya frihandelszonen kommer att vara lokaliserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar