30 maj 2013

Tripp, trapp, trull

Det bästa med att blogga är kommunikationen med läsarna samt den respons och alla kloka inputs man får. När jag startade Kinajuridik tänkte jag inte så mycket annat än att jag ville skriva men såhär i efterhand tror jag inte att jag skulle vilja vara utan det. Tack för alla fina ord!

Häromdagen fick jag ett mail från en person som hänvisade sin fråga till min senaste artikel på Dagens Juridik  om Kinas legal representative (法定代表人 som det heter på kinesiska) (klicka här). Han frågade mig om jag kunde vidareutveckla följande, se min kursivering:

"Trots problemen utgör legal representative oftast det säkraste, och enklaste, kortet vid affärer. Detta gäller så länge man som tredje man förstår ramverken som legal representative har att följa samt det tunga ansvarssystem av minst lika tvingande karaktär, som denne har att beakta."

Frågan var alltså om legal representatives (LR) ansvar är av särskilt intresse och hur det ser ut. En fullgod förståelse för ansvarsystemet som gäller för LR ger en grundläggande förståelse för vad som gör LR så speciell och varför den anses vara unik samt vilken kinesisk karakteristika den uppvisar. Detaljerna är komplexa - men nedan summerar jag huvuddragen.

LR:s ansvar delas in i tre huvudgrupper:
  • Civilt ansvar - Ansvaret är i princip bara internt, det vill säga LR har endast ett ansvar gentemot bolaget och ansvarar inte gentemot tredje man. Begår LR ett fel som drabbar tredje man erhåller sistnämnda ersättning från bolaget. Bolaget ansvarar gentemot tredje man och kan därefter göra gällande regress. Men, LR kan bli ansvarig även gentemot tredje man. Dock inte i termer av undantagsfall utan snarare bör det ses som att ansvar kan uppstå fast endast i vissa särskilt reglerade situationer. Ett exempel är ett potentiellt ansvar gentemot borgenärer vid konkurs förutsatt att LR förfarit på ett sätt som utkräver ansvar, till exempel om denne gömt egendom eller gynnat en borgenär framför en annan. Gemensamt för situationerna är att de inte är av rent civilrättslig karaktär. Det potentiella externa ansvaret, har jag märkt, är förvånansvärt ofta bortglömt av många men återfinns både i lag och de bindande tolkningarna av Kinas Supreme Court.
  • Administrativt ansvar -  Lagstadgat till punkt och pricka där speciallagar förekommer i så pass hög utsträckning att du måste ha stenkoll på vilken lag som egentligen gäller. LR kan bli utdömd av domstol eller andra myndigheter till att betala administrativa avgifter, som är den vanligaste förpliktelsen för denna ansvarsform. Beloppen varierar och kan vara allt från 2000 till över 100 000 RMB. Till exempel utlöser handlingar utanför verksamhetsområdet samt underlåtenhet att anmäla ändringar till den relevanta myndigheten denna typ av ansvar.
  • Straffrättsligt ansvar - Böter, fängelse samt fråntagandet av politiska rättigheter (en straffrättslig påföljd i Kina).

Ansvarssystemet med sina tre ansvarsformer är med andra ord tungt men nödvändigt för att neutralisera den makt som LR utrustats med i kinesisk rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar