5 maj 2013

Go east, young man

Idén med Kinajuridik tog form efter att jag i våras avslutade mitt examensarbete som behandlade kinesisk bolagsrätt. Den som noga följer Kina och landets utveckling vet att det nuförtiden finns ett rikt informationsutbud att tillgå, även på svenska. Men för alla er som är intresserade av kinesisk rätt och juridik är motsvarande utbud betydligt mer begränsat. Förhoppningen är därför att Kinajuridik inom en snar framtid ska kunna göra anspråk på att utgöra ett uppskattat komplement i det avseendet. Innehållet i varje inlägg kommer att variera men det underliggande syftet är att ta upp och framlyfta olika aspekter som är relaterade till rätt och lagstiftning. Då mitt personliga intresse är inriktat på affärsjuridik kommer förstås större delen av Kinajuridiks innehåll behandla ämnen med anknytning till affärer och näringsliv.

Allt fler såväl privatpersoner som företag söker sig till Kina. För oss som befinner sig i Sverige gäller förstås att om vi vill delta i dialogerna som förs mellan olika håll gällande Kina och dess ökade inflytande i väst, bör vi förstås också bevaka utvecklingen och händelserna i Kina. Bara genom att förstå landet, det kinesiska folket, affärslivet och företagskulturen kan en framgångsrik integration och kommunikation mellan Sverige och Kina av långsiktig hållbarhet skapas.

Kinajuridik drivs helt privat på eget bevåg. Jag bestämde mig för att starta Kinajuridik av följande skäl: Jag har alltid varit intresserad av Kina, har kunskap om kinesisk rätt och tycker väldigt mycket om att skriva. Innan sidan skapades genomförde jag en del research om just författandet av texter om Kina. Inte helt opassande fann jag på Asia Society följande råd av brittiske författaren Paul French (4 maj 2013), som bland annat skriver romaner om Kina:

"1. Build your book around a specific topic, rather than China in general. More depth, less breadth.
 
2. Focus on bottom-up analysis, rather than the 3,000-feet view of China from the airplane. People are much more interested in what people are doing on the ground.
 
3. Take a more nuanced approach, because China is not as alien to the average reader as it once was. The idea that you can just do a book that's called Doing Business in China is probably passed now.
 
4. Write about Chinese lives. Memoirs of expatriates and foreigners who lived in China … are just not selling.
 
5. Try rapid-response publishing. China is always a fast-moving target. Waiting around a year-and-a-half or two years or more for a book to come out … just isn't the way things work anymore."

Kloka ord från herr French, där min personliga favorit är råd nummer tre. Tiden får utvisa hur Kinajuridik framöver kommer att förhålla sig till dem. Som författare bakom Kinajuridik är min allra största förhoppning iallafall att sidan kommer att utvecklas både i termer av läskvalitet, "upplysningsgrad", uppdateringar och så förstås, läsarantal. Och fram tills dess, hoppas jag att du finner inläggen intressanta och tänkvärda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar