29 juni 2013

Shanghai Tang

Kortare klipp med intervjuer av företagsledare är något som jag brukar roa mig med när jag har några minuter över framför datorn eller bara strösurfar. Spana in ovanstående som jag kom över för några dagar sedan! Wall Street Journal intervjuar CEO, Raphael le Masne de Chermont, för kinesiska lyxföretaget Shanghai Tang inom detaljhandeln. Företaget säljer allt inom kläder, accessoarer och diverse andra vardagsprylar. Väldigt dyrt förstås, man måste punda ut med dryga tusen spänn för en fyllofax och över fyrahundra spänn för ett bokmärke. I intervjun pratar CEO:n om deras marknadsfokus, expansion, hur omsättningen påverkas av Kinas försvagade tillväxt, vad den kinesiska genomsnittskonsumenten vill ha och hur ett kinesiskt företag som Shanghai Tang med butiker i förutom Kina, Hongkong även i USA, Tyskland, Ryssland, England, Dubai med mera bör gå tillväga i sina affärsstrategier.
Blev påmind om ett roligt ämne inför nästa inlägg - att föra ut cash från Kina, något som kan bli ganska krångligt i flera avseenden och framkalla många frågor och huvudbry. Stay tuned ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar