31 aug. 2014

I kinesiskt luftrum

DN publicerade får bara några dagar sedan en lista över de tio säkraste flygbolgen enligt ATRA:s årliga rapport. I år kneps första platsen av ett kinesiskt flygbolag och Air China kan därför med gott samvete numera marknadsföra sig som året säkraste flygbolag. Av dessa tio världens säkraste flygbolag återfinns även ett annat kinesiskt bolag - China Southern Airlines.

Sedan 2005 har Kina varit världens näst största flygmarknad sett till antalet passagerare. Föga förvånande. Det som är desto mindre känt är däremot det statligt ägda företaget AVIC ("Aviation Industry Corporation of China") inom flyg- och försvarsindustrin med över 400 000 anställda. AVIC tillverkar och levererar det mesta inom flygindustrin, allt från flygplansdörrar till mer komplicerade systemverktyg. Det sägs att AVIC är leverantör till de flesta kända flygbolag runtom i världen.

Kanske är detta också en del av upprinnelsen till The Shanghai International Aviation Court of Arbitration - världens första "skiljedomstol" (en slags skiljenämnd fast i domstolsformat ska man väl förstå det som). Skiljedomstolens tvisteområden är nischade till just tvister mellan aktörer i flygindustrin. Initiativtagare till skiljedomstolen är The International Air Transport Association, The China Air Transport Association och The Shanghai International Arbitration Center. Denna "skiljedomstol" är så pass ny att vi ännu inte vet något om hur den i praktiken opererar, dess förfarande, den juridiska tillämpningen, verkställigheten av dess skiljedomar länderna emellan och dylikt. Det ska bli spännande att med tiden få ta del av information som kan ge svar på dessa frågor. Däremot består expertgruppen av domstolschefen för en av Shanghais högre instanser, bolagsjurister från stora flygbolag som Lufthansa men också leverantörer som Boeing och Airbus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar